ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ. ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑ VS ΑΜΕΣΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Ο έλεγχος της συμπεριφοράς, της δράσης, συνεπώς και της ζωής κάθε
ζωντανού όντος περνάει μέσα από το στομάχι του, δηλαδή εξαρτάται από
τις δυσκολίες με τις οποίες είναι συνυφασμένη η εξασφάλιση της τροφής
του. Αυτό ισχύει σε υπέρτατο βαθμό για μορφές ζωής, όπως ο άνθρωπος, που
χρειάζονται πολλά χρόνια μέχρι να μπορούν να εξασφαλίσουν μόνες τους
την τροφή τους, την ασφάλειά τους και την επιβίωσή τους.
Το ανθρώπινο είδος κατανόησε από την νηπιακή του ηλικία την
αναγκαιότητα της συλλογικής αντιμετώπισης της εξασφάλισης της τροφής,
της ασφάλειας και της επιβίωσης και γι’ αυτό συγκροτήθηκε σε ομάδες,
συλλογικότητες, κοινότητες και κοινωνίες και έτσι κατάφερε για
εκατομμύρια χρόνια να επιβιώνει, χάρη στην αυτοπροσδιοριζόμενη, και
ανάλογα με τις δυνατότητες του καθενός, τροφοσυλλεκτική αρχικά και
παραγωγική στη συνέχεια οικονομική του δραστηριότητα, η οποία κατάληγε
στην, ανάλογα με τις ανάγκες των μελών, ισοκατανομή των παραγόμενων
αγαθών.
Αυτή η διαδικασία ανακόπηκε με τη βίαιη υποδούλωση των ηττημένων από
τους νικητές, που συγκροτήθηκαν σε καταπιεστικό εξουσιαστικό κράτος, και
με την βίαιη επιβολή του δικαιώματος της ατομικής ιδιοκτησίας πάνω στη
μέχρι τότε κοινόκτητη γη, αποσπώντας έτσι τον συλλογικό πλούτο της
κοινότητας-κοινωνίας για λογαριασμό τους. Αυτοαποκλήθηκαν κυβέρνηση
όλης, υποτίθεται της κοινωνίας, έφτιαξαν νόμους που προστατεύουν τα
καταπατημένα κτήματά τους και τα κλεμμένα κοινά-κοινωνικά αγαθά και
οργάνωσαν αστυνομίες και στρατούς για να τα προστατεύουν από τους
δούλους, από τους φτωχοποιημένους συνανθρώπους τους και φυσικά και από
τους ανταγωνιστές τους. Σκάρωσαν μάλιστα και ένα πολιτικό σύστημα, αυτό
της λεγόμενης αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, το οποίο με τον φόβο, την
παραπλάνηση και τη βία εξασφάλιζε την κοινωνική νομιμοποίηση των
παρανομιών τους, με την, κάθε τέσσερα χρόνια, ευνουχισμένη ψήφο του
«κυρίαρχου λαού». Για να γίνει αποδεκτή από τις δυνάμεις της Εργασίας,
της Επιστήμης και του Πολιτισμού, δηλαδή από τα θύματα της κοινωνικής
ανισότητας, αυτή η πολιτική φάρσα, οι εξουσιαστές σε συνεργασία με τους
σκοταδιστές οργάνωσαν έναν κοινοβουλευτικό θίασο και μοίρασαν ρόλους.
Οι
αρχιερείς της κατά κανόνα κρατικοδίαιτης ιδιωτικής επιχειρηματικότητας
και της με κάθε θυσία μεγιστοποίησης του κέρδους τους, ισχυρίζονται ότι
χωρίς αυτούς δεν θα υπήρχε εξέλιξη και οι εργαζόμενοι θα ήταν χωρίς
δουλειά, αποσιωπώντας ότι κινητήρια δύναμη της εξέλιξης υπήρξε η
δημιουργική εργασία και συνεπώς χωρίς τους εργαζόμενους η ιδιωτική
επιχειρηματικότητα στερείται ουσίας και αξίας. Όσο για την εξέλιξη που
φέρνει η ιδιωτική επιχειρηματικότητα αποσιωπούν ότι αυτή γίνεται με τις
αποταμιεύσεις του λαού για το ιδιωτικό κέρδος και σε βάρος του λαού και
του περιβάλλοντος. Άλλοι, ιερείς, αρχιερείς και φαρισαίοι, ανάλαβαν να
πουλάνε στους απόλυτα υποταγμένους και πνευματικά ευνουχισμένους
εισιτήρια για τον παράδεισο στην υποτιθέμενη μετά θάνατον ζωή. Άλλοι
πάλι ανάλαβαν το ρόλο του κομματικού ηγέτη και του ‘εκπροσώπου’ της
περιθωριοποιημένης κοινωνίας, που υπόσχεται στους ανήσυχους και στους
ανυπότακτος ανέργους έναν διορισμό, στους εργαζόμενους μια μετάθεση, μια
προαγωγή και στους άστεγους ένα δάνειο, και επειδή τα δημόσια ταμεία τα
είχαν αδειάσει έπαιρναν τοκογλυφικά δάνεια από ‘εταίρους και συμμάχους’
υποθηκεύοντας το μέλλον της χώρας. Ακόμα και αλλαγή της πολιτικής, της
κυβέρνησης και του ‘συστήματος’ υπόσχονται κάποιοι άλλοι, με στόχο την
αναδιάρθρωση της οικονομίας για ‘προσέλκυση καλύτερων και μεγαλύτερων
ξένων επενδύσεων’, ξεπουλώντας πάντα με το αζημίωτο βέβαια, στρατηγικούς
τομείς της εθνικής οικονομίας. Κάποιοι άλλοι, που μας θεωρούν μάζες και
‘ηλίθιους’, περιμένουν τον καινούργιο μεσσία, ας πούμε έναν νέο «Λένιν,
που θα κάνει ότι έκανε και ο Λένιν», χωρίς να σκεφτούν τι έπρεπε να
κάνει και τι έκανε τελικά ο Λένιν και αν σήμερα θα έκανε ότι έκανε από
τον Οκτώβρη του 1917 μέχρι το θάνατό του, τον Γενάρη του 1924, δηλαδή τη
δικτατορία του προλεταριάτου, ή θα ενίσχυε τις κομμούνες και τη
συμβουλιακή δημοκρατία, δηλαδή τη δημοκρατία του προλεταριάτου, για να
μην φτάναμε στον ‘υπαρκτό σοσιαλισμό’ που επέστρεψε στον ομογάλακτό του
τον υπαρκτό καπιταλισμό και στην καπιταλιστική βαρβαρότητα;
Με τούτα και μ’ εκείνα, αποδείχτηκε τελικά, ότι στο κοινοβουλευτικό,
όπως και στο θρησκευτικό, θέατρο δεν υπάρχει μόνο ρόλος για αυτόκλητους
‘αγίους’, για δεξιούς ψάλτες, καντηλαρπάχτες και εξαπτέρυγα, αλλά
υπάρχει και ρόλος «αριστερού ψάλτη» που καλείται, κάθε φορά που η
λεηλασία της οικονομίας και της κοινωνίας φτάνει στο αδιέξοδο, να κάνει
τη βρώμικη δουλειά για τα αφεντικά της οικονομίας και της πολιτικής,
υποσχόμενο μια καλύτερη, μια ‘αριστερή’ διαχείριση του κεφαλαίου, των
δημοσίων πραγμάτων και της ανισότητας. Κι έτσι πορευόμενοι, ως
διαπλεκόμενα θρησκευτικά και κομματικά ποίμνια, από το κακό στο
χειρότερο φτάσαμε στη σημερινή κατάσταση που δεν κινδυνεύουν μόνο τα δύο
εκατομμύρια άνεργοι, τα τρία περίπου εκατομμύρια συνταξιούχοι, τα άλλα
τρία περίπου εκατομμύρια επισφαλών και κακοαμοιβόμενων εργαζόμενων και
τα υπόλοιπα περίπου τρία εκατομμύρια των νέων που δεν μπορούν να
ελπίζουν σε τίποτα πια, αλλά κινδυνεύει η ίδια η Ελλάδα και ο
Ελληνισμός.
Βέβαια το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό. Είναι παγκόσμιο, γιατί
παγκόσμια είναι και η κρίση του καπιταλισμού, η οποία οξύνεται στα
ακρότατα όριά της, ιδιαίτερα σε συνθήκες νεοφιλελεύθερης καπιταλιστικής
παγκοσμιοποίησης που καλπάζει προς έναν παγκόσμιο φασισμό και γι αυτό
ισοπεδώνει οικονομίες, χώρες, πολιτισμούς και λαούς ολόκληρους. Και
φυσικά δεν είμαστε μόνο εμείς, ένας μικρός αριθμητικά λαός που πρέπει να
αντιδράσουμε και να ματαιώσουμε τη Νέα Τάξη Πραγμάτων που σκαρώνει το
κεφάλαιο με επικεφαλής τον αμερικανισμό και παραδίπλα τον νεογερμανισμό,
τον νεοτσαρισμό, τον νεοκινεζισμό και κάθε μορφής ηγεμονισμό. Είμαστε
όμως εμείς, ως ένας ιστορικά μεγάλος λαός που πρέπει στα μηνύματα των
νέων καιρών να πούμε το μεγάλο παρών, οπότε θα ακολουθήσουν και οι άλλοι
λαοί, που τώρα τρέμουν μην ‘καταντήσουν σαν τους Έλληνες’, αλλά
περιμένουν αποχαυνωμένοι στη σειρά, άλλοι καταρώντας μας ως υπεύθυνους
για την καπιταλιστική κρίση και άλλοι ‘προσευχόμενοι’ να βγάλουμε εμείς
τα κάστανα από τη φωτιά, να νικήσουμε μόνοι μας τον μανιακό καπιταλισμό,
για να ξαναγυρίσουμε όλοι ‘νικητές και δοξασμένοι’ στους καναπέδες της
πνευματικής, πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής μας αλλοτρίωσης.
Για να μην είναι αυτή η κατάληξη, για να μην είναι αυτό ‘το τέλος της
ιστορίας’ των αυθεντικών ανθρώπων, θα πρέπει κάποιος να κάνει την αρχή,
κι αυτός ήταν πάντα στην ιστορία εκείνος που βρίσκονταν με τις πλάτες
στον τοίχο και αντιμετώπιζε τον κίνδυνο του αφανισμού του. Και ο κλήρος
έτυχε και πάλι σε εμάς του ς Έλληνες, για να βγούμε από τη φάκα του
αστικού κοινοβουλευτισμού και να αποβάλλουμε τις πολιτικές ψευδαισθήσεις
πως θα μας σώσει το ένα ή το άλλο κόμμα, ο ένας ή ο άλλος ‘μεσσίας’, η
μία ή άλλη κομματική ιδεολογία, η μια μνημονιακή ή η άλλη αντιμνημονιακή
πολιτική, χωρίς την συθέμελη ανατροπή του συστήματος του κεφαλαίου, και
της κοινωνικής ανισότητας, που στηρίζεται στην ατομική ιδιοκτησία των
μέσων παραγωγής και συνεπώς στην ανισοκατανομή του κοινωνικού και
παγκόσμιου πλούτου. Όσο θα υπάρχει καπιταλισμός θα υπάρχουν μνημόνια που
η μόνη διαφορά τους θα είναι ότι άλλα θα είναι δεξιά και άλλα αριστερά,
με κοινό τους στόχο την συνέχιση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο
για τη μεγιστοποίηση της συσσώρευσης του πλούτου στο 1% του παγκόσμιου
πληθυσμού και με αποτέλεσμα τη συσσώρευση της φτώχειας και της
εξαθλίωσης του 99% των κατοίκων του πλανήτη.
Ας καταλάβουμε επιτέλους ότι το πρόβλημα βρίσκεται στην οικονομία,
και συγκεκριμένα στο ποιος, στο πώς και στο γιατί οργανώνει την παραγωγή
και τη διανομή του πλούτου, και όχι στην ανθρώπινη φύση, όπως
ισχυρίζονται αγράμματοι αλλά καλοπληρωμένοι ‘διανοούμενοι’ και
κονδυλοφόροι. Και φυσικά η ανισότητα, η φτώχεια, ο ανταγωνισμός και ο
πόλεμος δεν είναι κατάρα κάποιου ανύπαρκτου θεού που εκδικείται τάχα ‘τα
δημιουργήματά του’ επειδή έφαγαν από το ‘δέντρο της γνώσης του καλού
και του κακού’.
Ας το καταλάβουμε ότι ο εχθρός της ανθρωπότητας δεν είναι ο
εργαζόμενος άνθρωπος που αγωνιά και αγωνίζεται για κοινωνική ισότητα και
δικαιοσύνη, αλλά το κεφάλαιο ως κοινωνική σχέση εξουσίας των λίγων πάνω
στους πολλούς και ο σκληρός πυρήνας του, που τον αποτελούν
πενήντα-εκατό παγκόσμιας εμβέλειας οικονομικοί όμιλοι με τους
παρατρεχάμενούς τους, που με τα, κλεμμένα από εμάς τους εργαζόμενους,
λεφτά ‘τους’, εξαγοράζουν συνειδήσεις, κατασκευάζουν κόμματα-θιάσους,
οργανώνουν πολιτικές μαφίες και εθνικιστικά νεοναζιστικά τάγματα εφόδου,
ανεβάζουν και κατεβάζουν κυβερνήσεις και οδηγούν την ανθρωπότητα στην
καπιταλιστική βαρβαρότητα. Πολλοί προσπάθησαν με πολλά και διαφορετικά
γιατροσόφια να βελτιώσουν τον καπιταλισμό και την αντιπροσωπευτική
δημοκρατία, χωρίς να αγγίξουν την υπαρξιακή του βάση που είναι η
ατομική, η ταξική ή ακόμα και η κρατική ιδιοκτησία των μέσων παραγωγής
και των δικτύων διανομής του πλούτου και αποδείχτηκαν υποκριτές,
απρόθυμοι και ανίκανοι να μπουν ‘στο ιερό του καπιταλισμού’ και να
αποκαλύψουν την απάτη του σε βάρος της εργαζόμενης κοινωνίας. Κι αυτό
γιατί η ηθική, η ιδεολογική και η πολιτική ήττα του καπιταλισμού δεν
είναι υπόθεση των υπαλλήλων του, αλλά έργο συστηματικής και επίμονης
προσπάθειας της πνευματικά, ιδεολογικά, πολιτικά και οργανωτικά
αυτόνομης και αυτενεργούς εργαζόμενης κοινωνίας της ίδιας.
Γι’ αυτό οι δυνάμεις της Εργασίας, της Επιστήμης και του Πολιτισμού
οφείλουμε να επεξεργαστούμε μια νέα, σύγχρονη και ρεαλιστική
κοσμοαντίληψη, ένα καινούργιο όραμα για την ανθρωπότητα του 21ου αιώνα
που θα επαναφέρει στη συνείδησή μας όλες τις διαχρονικές εμπειρίες και
τους αγώνες μας για μια οικονομία που θα υπάγεται στην κοινωνία, αντί να
συμβαίνει το αντίθετο, και θα παράγει σε συνθήκες κοινωνικοποίησης των
μέσων παραγωγής και κοινωνικής αυτοδιαχείρισης τα αναγκαία, για την
επιβίωση, την καθολική ευημερία, ελευθερία και ευτυχία, αγαθά και
υπηρεσίες. Γι αυτό πρέπει να κάνουμε τον καπιταλισμό παρελθόν επειδή
παράγει κύρια προϊόντα και υπηρεσίες πλουτισμού, εξουσίας, πολέμου και
καταστροφής της Φύσης, της ανθρωπότητας και του πολιτισμού της. Επειδή ο
καπιταλισμός, ως σπόρος της ανισότητας και της καταστροφής, αδυνατεί να
λύσει τα προβλήματα της ανθρωπότητας και να την οδηγήσει στην κοινωνική
ισότητα, στην ευημερία και στην ειρηνική και δημιουργική συμβίωση
ανθρώπων και λαών.
Ας πάψουμε να σπαταλάμε τη δύναμή μας ως ανταγωνιζόμενοι οπαδοί του
ενός ή του άλλου θρησκευτικού μύθου, της μιας ή της άλλης εξουσιαστικής
ιδεολογίας, του ενός ή του άλλου δεξιού, κεντρώου ή ‘αριστερού’
κόμματος, της μιας ή της άλλης εξουσιαστικής ‘πρωτοπορίας’ και ας
συνειδητοποιήσουμε πως με τη δική μας απελευθερωμένη δημιουργικότητα
μπορούμε να εκμηδενίσουμε κάθε εξουσία, να οργανώσουμε μια διαφορετική
οικονομία και να οικοδομήσουμε μια κοινωνία της ισότητας, της ευημερίας
και της ελευθερίας.
Ας ονειρευτούμε και ας αγωνιστούμε, μακριά από σκοταδιστικούς μύθους
και εξουσιαστικές ιδεολογίες, μακριά από κομματικές παράγκες που
διαπλέκονται με το κεφάλαιο για να μας στοιχίζουν πίσω από ‘ηγέτες’ που
τους κατασκεύασαν για να μας εξαπατούν και να υπηρετούν το κεφάλαιο. Ας
αγωνιστούμε να επανακτήσουμε την Εαυτότητά μας μέσα στο Εμείς, την
ατομική, τη συλλογική και την εθνική μας αυτοπεποίθηση που θα μας
οδηγήσει στην ολιστική οικουμενική αντίληψη και στην ουμανιστική
συνείδηση για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τον πολιτισμό της.
Ας συγκροτηθούμε σε ένα κίνημα που θα εκφράζεται ως ένα ενωτικό,
αμεσοδημοκρατικό και αλληλέγγυο από τα κάτω κίνημα ριζικής
αποκαπιταλιστικοποίησης της Ελλάδας, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του
πλανήτη και θα καταλήγει στην Τοπική Άμεση Δημοκρατία, στην Ένωση Άμεσων
Δημοκρατιών Ελλάδας, στην Ομοσπονδία Άμεσων Δημοκρατιών Ευρώπης και
στην Παγκόσμια Αμεσοδημοκρατική Συνομοσπονδία, τη μοναδική ικανή και
αναγκαία συνθήκη για τη σωτηρία της ανθρωπότητας και της ζωής πάνω στο
κοινό μας σπίτι, τον πλανήτη Γη.
Φαντάζει δύσκολο, ουτοπικό, σχεδόν ακατόρθωτο, όπως φαντάζει στη
σύλληψή του και ένα μεγάλο ταξίδι, το οποίο όμως αρχίζει να
πραγματοποιείται από τη στιγμή που ο καθένας μας κάνει το πρώτο μικρό
βήμα. Ξεκινώντας από τη σκέψη μήπως τελικά μπορεί με το σημερινό επίπεδο
των επιστημών και της τεχνολογίας κάτι να γίνει; Και τι πρέπει να κάνει
ο καθένας μας για να απελευθερωθούν οι επιστήμες και η τεχνολογία από
το κεφάλαιο και να λειτουργήσουν για τον άνθρωπο και την κοινωνία και
όχι για το κέρδος και το κεφάλαιο;.
Ας σκεφτούμε και ας κάνουμε ο καθένας μας με προσωπική μας
πρωτοβουλία αυτόν τον προβληματισμό αντικείμενο ενός γόνιμου δημόσιου
διαλόγου στο επίπεδο όλων των ιδιωτικών και των δημόσιων χώρων που ζούμε
και εργαζόμαστε. Τότε γρήγορα θα διαπιστώσουμε πως τελικά δεν είναι και
τόσο δύσκολο να αποσπάσουμε τις ζωές μας από το αχόρταγο κεφάλαιο και
να τις πάρουμε στα χέρια μας, γιατί έτσι κι αλλιώς εμείς, οι δυνάμεις
της Εργασίας, της Επιστήμης και του Πολιτισμού κινούμε την τοπική την
εθνική και την παγκόσμια οικονομία. Μόνο που σήμερα την κινούμε για τα
αφεντικά και εναντίον μας, ενώ με την κοινωνικοποίηση των μέσων
παραγωγής και την Άμεση Δημοκρατία θα την κινούμε για το κοινό γενικό
καλό μέσα στο οποίο βρίσκεται και το δικό μας ατομικό, οικογενειακό,
τοπικό, εθνικό, οικουμενικό καλό.
Είναι τελικά η οικονομία Φίλη και Φίλε που εμείς την κινούμε, με το
μπλοκαρισμένο, από σκοταδιστικούς μύθους και κατασκευασμένες
εξουσιαστικές ιδεολογίες μυαλό μας και με τα μπράτσα μας, αλλά για
λογαριασμό των εξουσιαστών μας. Να ξεμπλοκάρουμε το μυαλό μας και να
υποτάξουμε την οικονομία στα συμφέροντα του κοινωνικού συνόλου για έναν
καλύτερο κόσμο, τον κόσμο της κοινωνικής ισότητας και της αταξικής
κοινωνίας.
Τόσες φορές σπάσαμε τα δεσμά μας στην ιστορική διαδρομή μας και άλλες
τόσες φορές γκρεμίσαμε κραταιές αυτοκρατορίες, τυραννικά και φασιστικά
καθεστώτα. Το ίδιο να κάνουμε και τώρα, εδώ και παντού, για να μην
διαπραγματεύονται τις ζωές μας ‘οι δανειστές μας’ με ‘πρόθυμους’
πολιτικούς υπαλλήλους τους, αλλά με έναν λαό που θα αυτοκυβερνιέται,
αποφασισμένος να σωθεί και να σώσει την ιστορία και την πατρίδα του,
έχοντας σταδιακά στο πλάι του όλους τους άλλους λαούς, που περιμένουν
την κρίσιμη στιγμή, το σύνθημα της ιστορίας για να κάνουν το ίδιο, όπως
έκαναν πάντα για έναν κάθε φορά καλύτερο κόσμο. Το πέρασμα από την
καπιταλιστική οικονομία της ανισότητας και την αντιπροσωπευτική
δημοκρατία στην κοινωνική οικονομία της ισοκατανομής και στην Άμεση
Δημοκρατία με περιεχόμενο την αταξική κοινωνία ήταν και παραμένει ο
διαχρονικός στρατηγικός στόχος των δυνάμεων της Εργασίας, της Επιστήμης
και του Πολιτισμού, οι οποίες αναδείχνονται σταδιακά στο μοναδικό
υποκείμενο της αταξικής ουμανιστικής επανάστασης για μια κοινωνία χωρίς
αφεντικά και δούλους.
Είναι η καπιταλιστική οικονομία, λοιπόν, που μας στέλνει στην
ανεργία, στη φτώχεια, και γενικά στην κόλαση της καπιταλιστικής
βαρβαρότητας, και όχι ‘το κακό το ριζικό μας’. Ας την αλλάξουμε.
Μπορούμε. Όλοι μαζί μπορούμε.
________________
* Αναδημοσίευση από το TVXS: http://tvxs.gr/news/egrapsan-eipan/einai-i-oikonomia-file
____________________________________________
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Tα "μνημόνια" δε μας
σώζoυν, oι "αγoρές" δεν μας εμπιστεύoνται, η "ανάπτυξη" δεν
έρχεται, τι περιμένoυμε;
Γράφει ο Γιώργος Κολέμπας
Οι
περισσότεροι Νεοέλληνες περιμένουμε μετέωροι και άπρακτοι τη λύση από μια
"κυβέρνηση κοινωνικής σωτηρίας" της αριστεράς ή της «εθνικής
ενότητας» με τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου, για να μας λύσει όλα τα
προβλήματα! Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως χώρα δε θα λυθούν αν δεν
σταματήσουμε να είμαστε διαχειριζόμενα αντικείμενα της πολιτικής,
καταναλωτές-όπως έχουμε συνηθίσει-των προγραμμάτων των κομμάτων. Θα χρειασθεί
να "ξεβολευθούμε"-ακόμα και όσοι βολεύονται ακόμα-και να γίνουμε οι ίδιοι
υποκείμενα της πολιτικής! Να διαμορφώσουμε ένα νέο είδος πολιτικής που θα
στοχεύει στην ευζωία[1] μας-και όχι στην «ευημερία» τους.
Σήμερα
αμφισβητείται η νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση και το δυτικό μοντέλο
«ανάπτυξης» που προωθεί. Ταυτόχρονα αμφισβητείται και η δυνατότητα της
παγκόσμιας σοσιαλδημοκρατίας (άρα και της όποιας ελληνικής)-η οποία συμμετείχε
αν δεν πρωτοστάτησε στη διαδικασία παγκοσμιοποίησης- να επιστρέψει στο εθνικό
κράτος και μέσω αυτού, ξανά στον «δημοκρατικό καπιταλισμό».
Αμφισβητείται
επίσης συνολικά η δυνατότητα του καπιταλισμού να απογαλακτοποιηθεί από τα
ορυκτά καύσιμα- για να συγκρατήσει τις εκπομπές διοξειδίου, ώστε να μην έχουμε
κλιματική καταστροφή- και να στραφεί προς την «πράσινη ανάπτυξη» (που
προτείνουν τα πράσινα περιβαλλοντικά κόμματα. Μια από τις αποδείξεις για αυτό
είναι και το επίκαιρο σκάνδαλο της Volkswagen με τα «χαμηλής εκπομπής και
αντιρρυπαντικής τεχνολογίας πράσινα αυτοκίνητα» ).
Είναι λοιπόν
φανερό ότι για να επιτευχθεί ένα βιώσιμο- στα πλαίσια αυτού του μοναδικού
πλανήτη που έχει στη διάθεσή της η ανθρωπότητα-επίπεδο ευζωίας των ανθρώπινων
κοινοτήτων, θα χρειασθεί να αλλάξουν πορεία και κατεύθυνση. Και στο επίπεδο της
ιδεολογίας, και στο επίπεδο της καθημερινής ζωής, και στο επίπεδο των
κοινωνικών και οικονομικών τους σχέσεων και κυρίως στο επίπεδο της πολιτικής
πρακτικής και των πολιτικών δομών διακυβέρνησης. Είναι υποχρεωμένη η
ανθρωπότητα σαν σύνολο, αλλά και σαν επί μέρους κοινότητες και κοινωνίες, από
την περατότητα του πλανητικού συστήματος, να αλλάξουν στάση και πολιτικές και
να διαχειρισθούν με έναν άλλο νέο τρόπο την οικονομία τους, χωρίς να
παραιτηθούν από τον στόχο της ευζωίας.
Αυτή η
πολιτική για την ευζωία, θα ξεκινά από την αποαποικιοποίηση της ατομικής και
κοινωνικής συνείδησης από το φαντασιακό και την ιδεολογία της «ανάπτυξης», σαν
μεγέθυνση της παραγωγής και κατανάλωσης, από την αντίσταση στην χωρίς όρια
εκμετάλλευση του ανθρώπου και της φύσης, από την αποκαπιταλιστικοποίηση στις
οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές σχέσεις, μέσω της αυτοδιαχείρισης των
πόρων, της παραγωγικής διαδικασίας και της εξουσίας, από την προστασία των
«κοινών» και του περιβάλλοντος μέσω της επιδίωξης του μικρότερου δυνατού
οικολογικού αποτυπώματος.
Αυτή η νέα
πολιτική θα πρέπει να είναι δυνατόν να εφαρμοσθεί και σε τοπικό και σε
περιφερειακό και σε παγκόσμιο επίπεδο, θα μπορεί όμως πιο εύκολα να
ξεκινήσει τοπικά, όπου και αν οι συνθήκες είναι ευνοϊκότερες. Και θα πρέπει να
έχει μια νέα πυξίδα, που θα της δείχνει το δρόμο. Την πυξίδα της ευζωίας
και όχι την μέχρι τώρα πυξίδα της «ευημερίας» μέσω της κατανάλωσης.
Στην Ελλάδα
μπορεί να διεκδικηθεί από την υπάρχουσα κεντρική πολιτική εξουσία, που
εκφράζεται στο επόμενο διάστημα από μια κυβέρνηση, που όπως λέει έχει στο
πρόγραμμά της την προώθηση της κοινωνικής ισότητας, της κοινωνικής οικονομίας,
της περιβαλλοντικής προστασίας και της προστασίας των «από κάτω», καθώς και της
ουσιαστικής δημοκρατίας. Μπορεί όμως επίσης να διεκδικηθεί- όπου είναι δυνατόν-
και από τις τοπικές εξουσίες σε όλους τους βαθμούς Αυτοδιοίκησης, μέσα από τη
δημιουργία τοπικών ριζοσπαστικών κινήσεων πολιτών με τους παραπάνω στόχους.
Συγκεκριμένα
για την Ελλάδα, όπου το αδιέξοδο του καπιταλιστικού τρόπου οργάνωσης της
καθημερινής ζωής είναι ολοφάνερο, δε μπορεί μια «κυβέρνηση της αριστεράς» να
επιδιώκει επιστροφή στην προ κρίσης φαινομενική «ευημερία» των ανθρώπων και των
αριθμών. Δε μπορεί να επιδιώξει το ίδιο είδος και ρυθμούς «ανάπτυξης», ούτε τη
μεγέθυνση του ΑΕΠ, ώστε να πληρώσει έστω και το «κουρεμένο» ή μη ειδεχθές
χρέος. Αυτό θα απαιτήσει τέτοια εκμετάλλευση της εργασίας και των πόρων που
έχει η χώρα, που δε θα μπορούμε να μιλάμε πια για ευζωία του πληθυσμού.
Η υλοποίησή
της σε κάθε περίπτωση μπορεί να εξασφαλισθεί μόνο με τη συμμετοχή, την αυτοεκπροσώπηση
και την αυτοδιακυβέρνηση των πολιτών και όχι πλέον με τη διαμεσολάβηση.
Το κοινοτικό πνεύμα και η έννοια της κοινότητας, καθώς και ο κοινοτισμός
σαν πρόταση οργάνωσης των διανθρώπινων κοινωνικών σχέσεων που στηρίζεται
ακριβώς στη συμμετοχή στις συνελεύσεις, την αυτοεκπροσώπηση στη λήψη των
σημαντικών αποφάσεων και άρα στην καλύτερη μορφή διακυβέρνησης, μπορεί να
αποδειχθεί σαν μια ουσιαστική απάντηση σήμερα στη συνολική κρίση στην οποία
έχει μπει η Ν. Ευρώπη και κυρίως η ελληνική κοινωνία.
Ο
θεσμοθετημένος ομοσπονδιακός δημοκρατικός κοινοτισμός-όπως τον έχει περιγράψει
ο Μπούκσιν και τον πειραματίζονται σήμερα οι Κούρδοι-σες στην περιοχή Rojava
της Συρίας- παρέχει το πλαίσιο που οι άνθρωποι και οι κοινοτικές τους
συλλογικότητες θα μπορέσουν να επαναπροσδιορίσουν και να ελέγξουν τη ζωή
τους, την οικονομία και την πολιτική. Με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτευχθεί η
υποχώρηση της φτώχειας και των ανισοτήτων, η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής της
πρόνοιας και της περιβαλλοντικής προστασίας, η αναβίωση της συνοχής της
ανθρώπινης κοινότητας, η αποκατάσταση του αισθήματος ασφαλείας για το μέλλον.
Το πλαίσιο του κοινοτισμού απορρίπτει τον ανταγωνισμό σαν διαδικασία ανάπτυξης
και δίνει έμφαση στη συνεργασία-συνέργεια και την αλληλεγγύη για την επίτευξη
του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος, αφού η μάχη για όλα τα παραπάνω μπορεί να
δοθεί καλύτερα στην καθημερινή μας ζωή και δράση και στα μικρά υποσύνολα της
κοινωνίας. Ο κοινός τρόπος ζωής, οι κοινοί χώροι δουλειάς και σχόλης κ.λ.π.,
όπου ο ένας γνωρίζει τον άλλο και είναι ευχερέστερη η επαφή, η φιλία, η
αλληλεγγύη και ο αλληλοέλεγχος, ευνοούν στο να τεθούν οι βάσεις αυτής της
νέας πολιτικής για την ευζωία.
Ήλθε ο
καιρός, που τα όποια κοινωνικά κινήματα της αντίστασης στην κοινωνική αδικία
και την καταστροφή του περιβάλλοντος, της αλληλεγγύης, της απελευθέρωσης της
εργασίας, της κοινωνικής-συνεργατικής- αλληλέγγυας οικονομίας, του ελευθεριακού
κοινοτισμού, της ριζοσπαστικής οικολογίας και προστασίας του κλίματος, της
αποανάπτυξης-τοπικοποίησης, της αυτοδιαχείρισης και της άμεσης δημοκρατίας, των
αυτοχθόνων, της γυναικείας απελευθέρωσης κ.λπ-γενικώς αυτών που αποκαλούμε «από
κάτω»- θα χρειασθεί να γίνουν και πολιτικά, και στηριζόμενα στο πνεύμα του
κοινοτισμού και συνδεόμενα μεταξύ τους, να μετατραπούν σε ενιαίο πολιτικό
κίνημα μετάβασης σε μετακαπιταλιστικές κοινωνίες. Σε ένα κίνημα δηλαδή που θα
διεκδικήσει σε κάθε χώρα την αλλαγή πορείας «εδώ και τώρα». Δεν υπάρχει χρόνος
για μετάθεσή της στο απώτερο μέλλον. Οι κούρδοι του νοτιοδυτικού Κουρδιστάν
(Συρία) έχουν επιλέξει αυτή την πορεία από το 2012, όταν σε συνθήκες πολέμου,
δεν τάχθηκαν με το μπαθικό καθεστώς το οποίο ανάγκασαν να αποσυρθεί από τις
επαρχίες τους, ούτε με την αντιπολίτευση, αλλά αποκρούοντας και τους ισλαμιστές
του IS και Al-Nusra, ανακήρυξαν την «Δημοκρατική Αυτονομία» και τον «Δημοκρατικό
Συνομοσπονδισμό» στα τρία καντόνια Cizîrê, Afrîn και Kobanî της Rojava.
Ενάντια σε αυτή τους την προοπτική και για να μην εξαπλωθεί και στο τουρκικό
Κουρδιστάν, στράφηκε με βομβαρδισμούς και πολεμικές επιχειρήσεις ο Ερντογάν
τους τελευταίους μήνες, λέγοντας ότι βομβαρδίζει το IS.
Στην Ευρώπη
και μάλιστα στην ενότητα της ανατολικής μεσογείου, που συνδέει τα Βαλκάνια
άμεσα με τη Μέση Ανατολή και τη Συρία, αυτή η στροφή θα μπορούσε να ξεκινήσει
από την Ελλάδα, όχι μόνο επειδή είναι ο «ναυαγός» του σημερινού μοντέλου της
καπιταλιστικής ανάπτυξης, αλλά γιατί το μεγαλύτερο μέρος της πολυπληθούς
μεσαίας τάξη της –που μέχρι τώρα απολαμβάνοντας μια φαινομενική «ευμάρεια»
έβγαζε και τις κυβερνήσεις- «φτωχοπειείται» πλέον και περνά στους «από κάτω»,
χωρίς ελπίδα κοινωνικής και οικονομικής ανέλιξης στο μέλλον. Αυτό μπορεί να την
κάνει-μαζί με την νεολαία που δεν έχει στον ήλιο μοίρα και μεταναστεύει-να
αποφασίσει να αφήσει πίσω της τον καπιταλισμό και να αναζητήσει μια διαφορετική
κοινωνική οργάνωση.
Η ίδια η
Κυβέρνηση της Βολιβίας μέσω της αντιπροσωπείας της στη Σύσκεψη για το Κλίμα που
διεξάγεται στα Ηνωμένα Έθνη, πρότεινε την κατάργηση του καπιταλισμού ως
σύστημα, σε παγκόσμια κλίμακα, γιατί «ο καπιταλισμός οδηγεί την ανθρωπότητα
στον δρόμο της καταστροφής και του θανάτου, μέσω της κλιματικής αλλαγής. Είναι
ένα σύστημα που προωθεί τον καταναλωτισμό, τον πόλεμο και την εμπορευματοποίηση
και με αυτόν τον τρόπο οδηγούν στον θάνατο τη Μητέρα Γη και την ανθρωπότητα.
Στο στάδιο που βρισκόμαστε, η μόνιμη λύση για την κλιματική κρίση, είναι η
καταστροφή του καπιταλισμού».
Το ίδιο
προτείνουν και τα ιθαγενικά κινήματα –ένα από αυτά βρίσκεται ουσιαστικά στην
εξουσία σήμερα στη Βολιβία-στη βόρεια και νότια Αμερική: για να σώσουμε τη
«μάνα γη» και να περάσουμε στη φάση του buen vivir (καλής ζωής) θα πρέπει να
ξεπεράσουμε τον καπιταλισμό σαν ανθρωπότητα και να στηριχθούμε στις ανθρώπινες
κοινότητες, στον κοινοτικό τρόπο κοινωνικής και οικονομικής οργάνωσης. Να
στηριχθούμε στις δύο μάνες της ανθρωπότητας, τη «μάνα γη» που είναι πάντα
παρούσα, και τη «μάνα κοινότητα», τη μόνη –σε δύσκολες συνθήκες-
δυνατότητα επιβίωσης του ατόμου. Στη βάση αυτών των δύο βασικών αντιλήψεων για
τις δύο «μαμάδες» ενηλικιώθηκε ο άνθρωπος σαν όν και είδος, περνώντας από τις
πρωτόγονες εξισωτικές κοινωνίες στις πιο σύνθετες, στις οποίες υπήρξαν
διαφοροποιήσεις, λόγω της ανισοκατανομής της εξουσίας.
Όπως το λέει
και ο Κώστας Λάμπος στο κείμενό του «Είναι η οικονομία φίλε», στην προηγούμενη
ανάρτησή μας και στο tvxs (http://tvxs.gr/news/egrapsan-eipan/einai-i-oikonomia-file):
«Ας συγκροτηθούμε σε ένα κίνημα που θα εκφράζεται ως ένα ενωτικό,
αμεσοδημοκρατικό και αλληλέγγυο από τα κάτω κίνημα ριζικής
αποκαπιταλιστικοποίησης της Ελλάδας, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του πλανήτη και
θα καταλήγει στην Τοπική Άμεση Δημοκρατία, στην Ένωση Άμεσων Δημοκρατιών
Ελλάδας, στην Ομοσπονδία Άμεσων Δημοκρατιών Ευρώπης και στην Παγκόσμια
Αμεσοδημοκρατική Συνομοσπονδία, τη μοναδική ικανή και αναγκαία συνθήκη για τη
σωτηρία της ανθρωπότητας και της ζωής πάνω στο κοινό μας σπίτι, τον πλανήτη Γη».
Κύτταρα
βέβαια της Τοπικής Άμεσης Δημοκρατίας δε μπορεί παρά να είναι οι κάθε είδους
κοινότητες: χωρικές, κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές, πολιτιστικές,
ενδιαφερόντων, ακόμα και του διαδικτύου. Με εκλεγμένα ή κληρωτά συμβούλια
ανακλητών εκπροσώπων παρεμβαίνουν στους τοπικούς δήμους και τους μετατρέπουν σε
θεσμούς πρωτοβάθμιας άμεσης δημοκρατίας και στη συνέχεια σε ομοσπονδία και
συνομοσπονδία. Οι «δυνάμεις της εργασίας, της επιστήμης και του πολιτισμού», που
προτείνει σαν φορέα αυτών των εξελίξεων ο Κώστας Λάμπος, θα πρέπει να δράσουν
μέσα από αυτές τις κοινότητες των οποίων θα είναι μέλη και όχι σαν «ειδικοί»
έξω από θεσμούς, γιατί τότε θα εξελίσσονται σε εξουσιαστικές πάλι δυνάμεις.
Είναι φανερό
όμως ότι για να προχωρήσουμε σαν ελληνική κοινωνία σε μια τέτοια κατεύθυνση, θα
πρέπει να οργανωθεί και διεξαχθεί πλατιά ένας δημόσιος πολιτικός διάλογος, όπως
αυτός που ξεκίνησε από το 2010 η Κρυσταλία Πατούλη και έχει καταλήξει
στο βιβλίο: Έρευνα για την Κρίση (2010-2014) (εκδ. Κέδρος). Αυτή
τη φορά όμως σε επίπεδο πολιτών, μέσα από κάθε είδους συνελεύσεις
και συμβούλια, μέσα στα υπάρχοντα εγχειρήματα των πιο πάνω αναφερομένων
κινημάτων κ.λπ, ώστε να προκύψει «από τα κάτω» ένα συγκεκριμένο ελκυστικό για
πλειοψηφίες πρόγραμμα μετάβασης. Το πρώτο βήμα θα είναι η δημιουργία της
δημόσιας αυτής σφαίρας όπου θα λάβει χώρα αυτός ο διάλογος.
__________________
[1] Χρησιμοποιούμε τον όρο ευζωία, για να τον
διακρίνουμε από τον όρο ευημερία, γιατί άλλο να περνάς τη μέρα σου καλά(ευ
ημέρα), και άλλο να έχεις μια ποιότητα συνολικά σε όλη τη ζωή σου (ευ ζωή). Δεν
χρειάζεται να τρέχουμε πίσω από τις τυχόν ανεκπλήρωτες επιθυμίες μας, γιατί
αυτό μπορεί να μας οδηγεί κάθε άλλο παρά σε μια «καλή ζωή», που ούτως ή άλλως
είναι πεπερασμένη και αν δεν τη ζήσουμε καλά, αλλά «αρρωστημένα» δεν έχει
νόημα. Αυτό που χρειάζεται είναι να εξασφαλίσουμε καταρχήν την ικανοποίηση των
βιοτικών μας αναγκών με όσο το δυνατόν λιγότερη ποσοτική κατανάλωση υλικών και
χρόνου. Η ποιοτική ικανοποίησή τους, σε συνδυασμό με την εξασφάλιση
περισσότερου χρόνου για την ικανοποίηση των μη υλικών και πνευματικών αναγκών
μας, θα μας κάνει να είμαστε πιο ευχαριστημένοι-από ότι είμαστε σήμερα- από τη
ζωή μας. Αν γίνει αυτό κατανοητό από τον «μέσο άνθρωπο», τότε δε θα τρέχει για
την απόκτηση άχρηστων πραγμάτων και για μια κακώς εννοούμενη «ευημερία» των
αριθμών και του ΑΕΠ.
____________________________________________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου